W pierwszym tygodniu lutego, Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. osiągnęły istotny ‘kamień milowy’ w projektach offsetowych dotyczących sekcji Attitude Control Motor (ACM) i Attitude Control Section (ACS) dla pocisków PAC-3 MSE.Przedstawiciele spółki Lockheed Martin przeprowadzili Przegląd Gotowości Zaplecza Produkcyjnego (MRR) dla projektu ACM. Dotyczył on kluczowej fazy w ustanawianiu linii produkcyjnej, mając na celu sprawdzenie rzeczywistego poziomu przygotowania personelu oraz przekazania wiedzy na temat pracy z dedykowanymi narzędziami i sprzętem. Po ukończeniu tego przeglądu, WZE rozpoczęło produkcję prototypowych jednostek ACM.
Dodatkowo przeprowadzono Przegląd Gotowości Produkcyjnej (PRR) dla projektu ACS. Podczas przeglądu przedstawiciele spółki Lockheed Martin ocenili procesy, zasoby oraz infrastrukturę, a także zaprezentowali rezultat prac nad prototypowymi jednostkami sekcji ACS wyprodukowanymi w WZE. Amerykański partner zatwierdził gotowość produkcyjną w projekcie ACS. Dla polskiego zespołu oznacza to, że następnym krokiem stało się przygotowanie do Inspekcji Pierwszego Artykułu (FAI). Jest to proces, w którym pierwsza jednostka wyrobu wyprodukowana w ramach danej produkcji jest pieczołowicie kontrolowana, aby upewnić się, że spełnia ona wszystkie określone normy i specyfikacje jakościowe.
W połowie marca Przegląd Gotowości Produkcyjnej (MRR) został pomyślnie przeprowadzony również w projekcie ACM. Oznacza to, że oba zespoły, ACS i ACM, przygotowują się do Inspekcji Pierwszego Artykułu (FAI). Od 2019 roku, zespoły spółek WZE, Lockheed Martin oraz jej podwykonawcy, Aerojet Rocketdyne (L3Harris Company), które posiadają prawa do technologii ACM, wspólnie zdefiniowały sposób wdrożenia zdolności technologicznych w obiektach spółki, jak zostało to zarysowane w umowie offsetowej. Umowa pozwoliła na stworzenie nowej infrastruktury, aż do fazy produkcyjnej sekcji Attitude Control Section pocisku PAC-3 MSE.
W ciągu sześciu lat, na terenie WZE powstały obiekty produkcyjne i biurowe na najwyższym poziomie. Obiekty te spełniają najwyższe normy bezpieczeństwa oraz techniczne i technologiczne parametry zatwierdzone przez spółkę Lockheed Martin. Przez kilka miesięcy specjaliści Lockheed Martin przekazywali swoją wiedzę pracownikom WZE, przeprowadzając ich przez etapy transferu technologii. Polski zespół z powodzeniem nabył nowe umiejętności i zdolności.
Sekcje ACS i ACM są kluczowymi komponentami pocisku PAC-3 MSE, zapewniając mu zdolność precyzyjnego (hit-to-kill) odpowiadania na zagrożenia.
• Silniki Kontroli Lotu Attitude Control Motor (ACM) odpowiada za kontrolowanie toru lotu pocisku PAC-3 MSE.
• Silniki ACM zamontowane są w Sekcji Kontroli Lotu Attitude Control Section (ACS).